Tankar kring förskola

publicerat i Vardag;
Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar när det gäller att få in M på förskola framöver. För tro det eller ej så är vi snart där och allt går så himla fort att man nästan inte hinner med alla gånger. M blir 1 år i slutet på mars, så i början på april kan vi få in henne på förskola om vi vill. Men ska jag vara ärlig så tycker jag att det är lite väl tidigt vid ett år. Så jag skulle verkligen vilja vänta till iaf augusti som tidigast, men då kommer problemet. Jag har inget jobb att komma tillbaka till när min mammaledighet tar slut i mars och då måste min sambo vara hemma med henne. Men har han föräldra dagar som räcker tills hans semester? Om jag inget jobb har, vad ska vi då klara oss på?. Jag måste alltså skriva in mig som arbetsökande hos AF och vad händer då om jag inte har någon barnomsorg på M?.
Det är så himla mycket som snurrar i mitt huvud och så mycket som måste klaffa. För att min sambo ska kunna vara hemma så är förutsättningarna att jag har ett jobb att gå till. Och helst inget tim.vik som jag har jobbat med förut, utan jag skulle behöva ett fast schema och en fast arbetsplats. MEN vart hittar man dom? Det finns inga jobb. Så det är vad jag sitter och sysslar med just nu. Sitter och försöker planera in framtiden, men det är inte så lätt som man kan tro. Skulle göra allt för att vänta med att få in M på förskola tills efter sommaren
Hur gör ni andra mammor där ute? Har ni några förslag som kan underlätta för oss?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ida Nilsson:

Så svårt när det blir såhär.. jag arbetar som förskollärare och har en fast tjänst att komma tillbaka till. Även min sambo är fastanställd. Hur jobbar din sambo? Finns möjlighet att du redan nu skulle kunna hoppa in och jobba kvällar/helger? Finns det annat sätt för dig att visa på olika sätt att du vill arbeta? Finns det någon sorts vikariebank till att börja med? Sök massa arbeten nu under tiden du är hemma, vad som helst! Du kan alltid ändra dig sedan :) Vad är du utbildad? Ring till den som är ansvarig för förskoleplatserna i din stad/kommun och prata med dem vad de tycker. Har du sökt plats? Det gjorde vi när Leia var 2 månader, trots att hon kommer börja när hon är 1½ år. Det gäller att vara ute i god tid. Hur många dagar i veckan tar du ut? Har du dagar så att det räcker/kan din sambo ge dig några dagar? I värsta fall hade jag skrivit in mig på AF eller så hade jag börjat studera om jag inte haft en utbildning :) Lycka till!

Svar: Först vill jag tacka för att du tog dig tid att kommentera och ge tips.Min sambo har fast jobb och jobbar 2 skift som det är just nu (det varierar lite). Jag har sökt ett vikarie jobb inom vården och hade tänkt jobba kvällar de veckor min sambo jobbar förmiddag. Sen väntar jag på att de ska ta in vikarier inom barnomsorgen som jag har jobbat med förut eftersom jag är utbildad barnskötare så är det helst där jag vill jobba i framtiden. Jag hade tänkt plugga innan jag fick barn, men fick ändra den tanken och nu känner jag att jag skulle inta klara av att plugga (har alltid haft det svårt i skolan).
Jag sökte förskoleplats för någon dag sedan, då jag fick höra att det nästan inte finns några platser här i Karlskoga, så vi får se hur det blir.
Och alltid löser det sig allt på något sätt. Vet bara att jag kommer få bråka en hel del med AF.
mileasmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här :